22.04.2020
22.04.2020

«Не час быць супермэнам». Пяць спосабаў самападтрымкі для мужчын

logo
Адносiны
318 025
Памер шрыфта:
  • A
  • A
  • A
«Цёмна, ссунутыя ўсе шторы. У мужа 37.2». Шмат каму знаёмы гэты вясёлы вершык пра мужчынскую недаверлівасць з нагоды свайго здароўя. А што ўжо казаць пра цяперашнія часы, калі трывога ва ўсім грамадстве зашкальвае. Мужчынам нялёгка. Што больш за ўсё хвалюе моцны пол падчас пандэміі і як дапамагчы сабе супакоіцца? Пра пяць спосабаў самадапамогі распавёў пастаянны эксперт праекта «Пра што маўчаць мужчыны» Максім Пылёў.

Дзве крайнасці – два страхі

Максім Пылёў, практыкуючы псіхолаг, гештальт-тэрапеўт, групавы псіхатэрапеўт, праграмны кіраўнік рэабілітацыйнага цэнтра «Фенікс»:

Максим Пылев

– У перыяд пандэміі ёсць дзве вялікія групы мужчын. Адны вельмі трывожна ставяцца да найменшых прыкметаў нядужання, а іншыя, наадварот, выхваляюцца, маўляў, «мне ўсё хоць бы што». У цэлым у жыцці ў мужчын ёсць два самыя вялікія страхі: сэксуальнай імпатэнцыі і фінансавай. І самая распаўсюджаная тэма, з якой яны цяпер звяртаюцца, – страх страты працы, эканамічныя праблемы. І яшчэ трывога. Але, як яны кажуць, не за сябе, а за сваіх родных: «Сам захварэць не баюся, але страшна, што нешта можа здарыцца з кім-небудзь з блізкіх».

Для мяне гэта цікавы момант. Сустрэча з экзістэнцыяльнымі рэчамі, жыццём і смерцю, выклікаюць шмат унутранага напружання. Чалавеку нашмат прасцей сказаць пра тое, што памрэ хто-небудзь з блізкіх, чым падумаць, што гэта можа адбыцца з ім. Гэта псіхалагічная абарона. Але немагчымасць сустрэцца з уласным бяссіллем з нагоды свайго заканчэння спараджае ўнутранае напружанне, якое ў рэшце рэшт намі счытваецца як трывога.

Чым трывога адрозніваецца ад страху? Страх апрадмечаны, мы баімся чагосьці пэўнага. А трывога – пра штосьці дыфузнае, размытае. Калі ёсць магчымасць аднесці яе да пэўнага аб’екту, яна набывае статус страху, і напружанне сыходзіць. Бо калі я ведаю, чаго баюся, у мяне могуць быць рашэнні, як з гэтай сітуацыяй справіцца. Таму важны момант – перавесці трывожнасць у частку канкрэтнага страху.

Каранавірус. Мужчынскія страхі. Перавесці трывогу ў страх.

Калі мужчына кажа, што турбуецца з нагоды фінансавых праблемаў, я разгортваю гэта да пытання: «Чаго ты баішся ў рэшце рэшт?» Як правіла, гэта фундаментальныя рэчы: памерці ад голаду, ад холаду. Г.зн. пра пагрозу жыцця. З нагоды самога віруса: тут шлях ад трывогі да страху бліжэй. Калі трубяць усюды пра колькасць смерцяў, распавядаюць страшныя лічбы, абстаноўка вакол нагнятаецца, стан трывогі, панікі ўзмацняецца.

Пяць мужчынскіх спосабаў дапамагчы сабе падчас крызісу

Спосаб 1. Звяртацца па падтрымку. Пра важнасць фарміравання для любога мужчыны так званага мужчынскага кола ў матэрыялах праекта «Пра што маўчаць мужчыны» мы гаварылі не раз. У крызісныя часы гэты рэсурс вельмі важны.

 
Максім Пылёў
Практыкуючы псіхолаг, гештальт-тэрапеўт, групавы псіхатэрапеўт, праграмны кіраўнік рэабілітацыйнага цэнтра «Фенікс»
Гэта могуць быць сябры, калегі, знаёмыя са спартыўнай секцыі і інш. Тыя людзі, з якімі можна адкрыта паразмаўляць, выказацца, размясціць свае перажыванні. Напрыклад, мы са сваімі сябрамі-псіхолагамі п'ем гарбату праз Zoom і падтрымліваем адзін аднаго. Гэта праўда дапамагае. Слова – моцны інструмент. Калі мы пераводзім эмоцыі ў словы і можам быць пачутымі, гэта лекі. Добра, калі ёсць энергія пазлавацца, выплюхнуць агрэсію. Гэта зніжае ўзровень трывожнасці. Калі немагчыма з кімсьці адкрыта размаўляць, выплюхваць яе можна экалагічна: напрыклад, крычаць у падушку, біць яе.
Спосаб 2. Мець стасункі з бацькам або бацькавай фігурай.

Мужчынскія страхі. Размаўляць са старэйшым.

 
Максім Пылёў
Практыкуючы псіхолаг, гештальт-тэрапеўт, групавы псіхатэрапеўт, праграмны кіраўнік рэабілітацыйнага цэнтра «Фенікс»
Для мужчыны ў перыяд крызісу вельмі важна, каб была магчымасць абаперціся на кагосьці больш мудрага і моцнага. Не ва ўсіх адносіны з бацькамі прадуктыўныя, шмат у каго іх няма ў прынцыпе. Але могуць быць дзядзькі, дзядулі, больш старэйшыя і вопытныя таварышы, да якіх рэальна прыйсці па параду. Выконваць такую функцыю могуць і псіхатэрапеўты-мужчыны.
Спосаб 3. Вучыцца дамаўляцца.
 
Максім Пылёў
Практыкуючы псіхолаг, гештальт-тэрапеўт, групавы псіхатэрапеўт, праграмны кіраўнік рэабілітацыйнага цэнтра «Фенікс»
Крызіс – не час быць супермэнам. Часта для мужчыны прызнаць той факт, што ён не ўсемагутны і таксама мае патрэбу ў клопаце і разуменні, няпросты. Паказваць сябе як чалавека, якому не страшна, які з усім справіцца, усіх уратуе, цягне за сабой тое, што мужчына зламаецца і замест дапамогі можа стаць клопатам. Таму трэба дамаўляцца з блізкімі пра тое, што вам таксама патрэбная іх дапамога.
Мужчынскія страхі. Прасіць аб падтрымцы блізкіх.

Спосаб 4. Сачыць за сваім здароўем.

 
Максім Пылёў
Практыкуючы псіхолаг, гештальт-тэрапеўт, групавы псіхатэрапеўт, праграмны кіраўнік рэабілітацыйнага цэнтра «Фенікс»
Важна захоўваць свой фізіялагічны рэсурс, рабіць усё, што вам даступнае, для падтрымання добрага стану цела: выконваць распарадак дня, абавязкова высыпацца, не забывацца паесці, харчавацца тры разы на дзень, не аб'ядацца перад сном, займацца фізкультурай, сэксам. Тэхнік, як справіцца з трывогай, мноства. Усе яны накіраваныя на тое, каб зрушыць фокус з негатыўных думак на штосьці іншае, усвядоміць сябе ў моманце. Трывога – пра тое, што немагчыма кантраляваць. Мы можам знайсці, што ў нашай уладзе: рабіць свядома простыя рэчы. Гэта падобна да медытатыўных практык. Напрыклад, калі гатуеце каву, сачыце за кожным вашым дзеяннем вельмі ўважліва: вазьміце чайнік, адкрыйце ваду, дакраніцеся да крана, паглядзіце, як вада ідзе; запоўніце чайнік, заўважайце, як вада запаўняе яго; выключыце кран (звярніце ўвагу, як рухаецца ручка), пастаўце чайнік грэцца, назірайце, як які гук з'яўляецца. Сэнс у тым, каб зрабіць усвядомленымі тыя рэчы, якія раней выконваліся на аўтамаце. У гэтым плане шыкоўны механізм развіцця ўсвядомленасці – неабходнасць не чапаць твар. Бо звычайна мы нават не заўважаем, як робім гэта. Цяпер нам трэба аднавіць гэты кантакт з самім сабой.

Спосаб 5. Паўнавартасна адпачываць, займацца па магчымасці хобі.

 
Максім Пылёў
Практыкуючы псіхолаг, гештальт-тэрапеўт, групавы псіхатэрапеўт, праграмны кіраўнік рэабілітацыйнага цэнтра «Фенікс»
Ёсць простая ісціна: чым больш нам кажуць, што нешта абавязкова трэба рабіць, тым больш супраціву гэта выклікае. Так уладкаваны чалавек. Так што размовы пра тое, што мужчына зараз павінен займацца толькі сур'ёзнымі справамі і не адцягвацца ні на што іншае, могуць правакаваць такую ж рэакцыю. Адпачынак і хобі для душы здольныя даць тыя сілы і энергію, якія патрабуюцца для змагання з сучаснымі праблемамі.
Падпісвайцеся на наш канал у Telegram, групы ў Facebook, «УКантакце», у «Аднакласніках» – і будзьце ў курсе свежых навінаў! Толькі цікавыя відэа на нашым канале YouTube, далучайцеся!

Матэрыялы на сайце bel.24health.by носяць інфармацыйны характар і прызначаныя для адукацыйных мэтаў. Інфармацыя не павінна выкарыстоўвацца ў якасці медыцынскіх рэкамендацый. Ставіць дыягназ і прызначае лячэнне толькі ваш урач. Рэдакцыя сайта не нясе адказнасці за магчымыя негатыўныя наступствы, якія ўзніклі ў выніку выкарыстання інфармацыі, размешчанай на сайце bel.24health.by

318 0 25

Журналіст. Член Беларускага саюза журналістаў. Лаўрэат прэміі Беларускага саюза журналістаў.